Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Juridische teksten vormen sinds de oudheid de pijlers van de organisatie van onze samenleving. Goed geformuleerde, begrijpelijke en technisch correcte juridische teksten zijn dan ook cruciaal voor de goede werking van het gerecht. In dit boek komen de klassieke juridische tekstgenres aan bod. De auteurs halen de belangrijkste taalkundige kenmerken aan en geven tips om deze teksten zo toegankelijk mogelijk te maken. Elk tekstgenre wordt telkens geïllustreerd met voorbeelden. Na de algemene principes van goede teksten komen de meest voorkomende buitenprocedurele juridische teksten aan bod, zoals brieven, mails en ingebrekestellingen. Vervolgens passeren enkele belangrijke stukken uit de burgerlijke rechtspleging de revue: de dagvaarding en het verzoekschrift, de conclusie en het vonnis. Tot slot komen regelgevende teksten en contracten aan bod, met vooral aandacht voor Belgische regelgeving en algemene voorwaarden.
Law --- Dutch language --- rechtstaal --- schrijfvaardigheid --- teksten schrijven --- terminologie --- BPB9999 --- BPB2209
Choose an application
Deze praktijkgids richt zich op iedereen die in organisaties een schrijftaak heeft of schrijvers moet inspireren met opbouwende kritiek. Speciale onderwerpen zijn: - vijf succesfactoren bij het schrijven - in vijf fasen efficiënt van idee tot definitieve tekst - overwinnen van schrijfblokkades en stimuleren van creativiteit - structuur, stijl en overtuiging - concrete tips en technieken voor rapporten, artikelen, persberichten, brochures en jaarverslagen
#KVHB:Schrijfvaardigheid --- #KVHB:Rapporteren --- #KVHA:Schrijfvaardigheid Nederlands --- 499.5 --- persbericht --- rapport --- 844.4 --- Jaarverslagen --- Lay-out --- Persberichten --- Rapporteren --- Schrijven --- Nederlands, schriftelijke communicatie --- Advertising. Public relations --- schriftelijke communicatie --- schrijven --- Dutch language --- creatief schrijven --- Mass communications --- E080624.jpg --- 659 --- 659 Publicity. Information work. Public relations --- Publicity. Information work. Public relations --- Rapportering. --- Schriftelijke communicatie. --- Taalvaardigheid. --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- Argumentation Argumentatie --- Commentaire Commentaar --- Message Boodschap --- Lisibilité Leesbaarheid --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- Créativité Creativiteit --- Rapport annuel Jaarverslag --- Communication (langue néerlandaise) Communicatie (Nederlandse taal)
Choose an application
Inspireer met je expertiseHebben je teksten en adviezen niet de impact die ze verdienen? Ben je bang dat lezers buiten je vakgebied je niet of verkeerd zullen begrijpen? Dat alle nuance verdwijnt en alleen een paar foute oneliners overblijven van je jarenlange onderzoek, praktijkervaring of literatuurstudie?Ann De Ron reikt je de tools aan om zelf het heft in handen te nemen. Dit boek bevat een helder stappenplan voor populariserend schrijven en journalistieke wetenschapscommunicatie, met handige tips en sprekende voorbeelden uit alle disciplines.Hierna schrijf je zélf dat tot nadenken stemmend artikel. dat invloedrijke beleidsadvies. dat correct opgepikte persbericht. die pakkende blog. dat scherpe maar onderbouwde opiniestuk. die folder, websitetekst, mailing, boek of subsidieaanvraag. dat opmerkelijke rapport.Schrijven met impact zet je teksten op hun kop. Letterlijk: dankzij een omgekeerde tekststructuur pak je jargon aan en bereik je lezers die voordien hun schouders ophaalden.
Mass communications --- schrijfvaardigheid --- zakelijk schrijven --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- Communicatie : onderzoek --- 001.818 --- Wetenschappen; popularisering --- UCLL --- Wetenschapsjournalistiek --- Schrijven --- Schriftelijke communicatie --- Schriftelijke taalvaardigheid --- Science --- 643 Taalzorg --- Onderzoek --- PXL-Central Office 2020 --- schriftelijke communicatie --- schriftelijke vaardigheden --- Communicatiekanaal (indeling communicatie) : Schriftelijke communicatie --- Canal de communication (répartition de la communication) : Communication écrite --- Wetenschappen ; popularisering
Choose an application
De taal verandert, en de schrijfwijzer verandert mee. Daarom verschijnt nu een volledig herziene editie van het handboek voor iedereen die wel eens schrijft, van e-mails en rapporten tot complete boeken.In 1979 verscheen de Schrijfwijzer voor het eerst. Het boek werd direct een bestseller en is dat gebleven. Er zijn maar liefst 450.000 exemplaren verkocht. Eindelijk een handboek dat antwoord geeft op vragen waarmee iedereen worstelt, omdat gewone taalboeken het laten afweten. Het Nederlands is immers meer dan een verzameling grammaticaregels. Hoe schrijf ik zó dat de lezer niet afhaakt? Wat is de functie van de puntkomma? Hoe schrijf ik overzichtelijke zinnen? En natuurlijk ook 1001 taalkwesties, zoals hen-hun, e-mailetiquette, de tussen-n, enzovoort. Helder, eenvoudig en ondubbelzinnig: dit boek geldt tot de dag van vandaag als het kompas voor schrijvend Nederland en Vlaanderen.In deze vijfde editie krijgen de nieuwste taalkwesties een plaats, zijn de voorbeelden gemoderniseerd, is er nadrukkelijk ruimte voor het digitale schrijfproces en is er meer aandacht voor stijlverschillen. Alles is gevat in een handzaam boekwerk met toegang tot een gloednieuwe website, met veel extra onderdelen: een videokennismaking, de taalvragentop 33, het verwarwoordenboek (bloot-naakt, plaats-plek, vleien-vlijen, enzovoort), tekstanalyses en 101 stijloefeningen met uitgebreide toelichting op de antwoorden.Bron : http://www.boom.nl
Nederlands. --- Nederlandse taal --- Schriftelijke communicatie. --- Algemene taalbeheersing. --- Schrijfvaardigheid. --- Nederlands --- Schrijven. --- Taalvaardigheid. --- Taalgebruik. --- teksten schrijven --- Dutch language --- Stilistics --- spelling --- linguïstiek --- Nederlandse taal ; taalgebruik --- Schrijven --- Taalvaardigheid --- schriftelijke communicatie --- spraakkunst (grammatica) --- woordenschat --- communicatie --- taalgebruik --- zinsontleding --- schrijfvaardigheid --- E-books --- Stilistiek --- Nederlandse taalkunde --- Didactiek van het Nederlands --- -Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Style --- -Handbooks, manuals, etc --- -#KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- 031 --- 8 --- NL / Netherlands - Nederland - Pays Bas --- 808.1 --- 439.318 --- Filologie. Letterkunde. --- Philologie. Littérature. --- Philology. Literature. --- 8 Filologie. Letterkunde. --- 8 Philologie. Littérature. --- 8 Philology. Literature. --- Flemish language --- Verklarende, etymologische woordenboeken --- Filologie. Letterkunde --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek --- Didactics of Dutch --- Taalgebruik --- Spelling --- Interpunctie --- Tekstschrijven --- Taal --- Geschreven taal --- Communicatieve vaardigheden --- Spelling. --- Stilistiek. --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- -Style --- -031
Choose an application
46 p.
Nederlands --- Taalvaardigheid. --- Taalgebruik. --- taalzuivering --- grammatica --- schriftelijke communicatie --- Dutch language --- spelling --- idiomen --- Stilistics --- schrijfvaardigheid --- schrijven --- Néerlandais (Langue) --- Style --- Grammar --- Writing --- Stylistique --- Grammaire --- Ecriture --- Nederlandse stilistiek --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- -#A9603A --- #A91M2 --- Langage Taalgebruik --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- Communication (langue néerlandaise) Communicatie (Nederlandse taal) --- Orthographe (néerlandais) Spelling (Nederlands) --- #KVHA:Kantoor Nederlands --- taalgebruik --- naslagwerken --- 803.93 -06 --- * 844.6 --- NL / Netherlands - Nederland - Pays Bas --- 8 --- 653 --- 031 --- 801.1 )* Nederlands - Spelling - Woordenschat --- Nederlandse taal --- woordenschat --- -Dutch language --- -439.38 --- Filologie. Letterkunde. --- Philologie. Littérature. --- Philology. Literature. --- 8 Filologie. Letterkunde. --- 8 Philologie. Littérature. --- 8 Philology. Literature. --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Nederlands - taalgebruik, taalbeheersing, taalzuivering, correctie van verkeerd woordgebruik, informatie over synoniemen --- Filologie. Letterkunde --- Handelscorrespondentie : briefwisseling, fax en e-mailverkeer. Telefoon- en telegraafcodes --- Verklarende, etymologische woordenboeken --- Usage --- -Orthography and spelling --- -#KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- -Stilistics --- Taalkunde --- Schrijven --- Taaladvies --- -Taalkunde --- -Nederlandse stilistiek --- Linguïstiek --- Frans --- -Linguïstiek --- Style. --- 837 --- Taal --- -Moderne taalkunde * --- -Style --- -NEDERLANDSE TAAL --- SCHRIJFWIJZER --- STILISTIEK --- -Orthography and spelling -
Choose an application
Docenten hebben in hun werk met een verscheidenheid aan teksten van doen. Ze schrijven voor hun studenten instructieteksten, maken studiehandleidingen, stellen toetsen met toetsvragen op, leveren bijdragen aan de studiegids, formuleren mededelingen en schrijven brieven. Bovendien worden docenten aangesproken om beleidsteksten (of delen ervan) te schrijven of bijdragen aan het zelfevaluatierapport te leveren. Kortom: schrijven vormt zeker geen onbelangrijk deel van het docentenwerk. Docenten zijn echter van huis uit geen schrijvers. Het schrijven gaat veelal stroef, kost dan veel inspanning en levert vaak matige, weinig boeiende teksten op. Teksten die spreken biedt de docenten op een praktische wijze hulp bij hun schrijfwerk. Aan de hand van vele voorbeelden laten de auteurs zien wat bij het schrijven meestal fout gaat en wat daaraan te doen valt. Dit is een praktisch boek dat stilstaat bij de verschillende teksten die docenten produceren.
Schrijfvaardigheden. --- Schrijven. --- Beleidsnota's. --- Beleidsrapporten. --- Beleidsteksten. --- Instructieve teksten --- Notuleren. --- Schriftelijke communicatie --- Zelfevaluatierapporten. --- Nederlandse taal. --- Hoger onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Science --- teksten schrijven --- HO (hoger onderwijs) --- schriftelijke communicatie --- Dutch language --- higher education --- Stilistics --- Mass communications --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- Cours Cursus --- Formateurs Opleiders --- #KVHB:Rapporteren --- #KVHB:Schrijfvaardigheid --- 844.4 --- docent --- onderwijs --- schrijven --- 001.818 --- Rapporteren --- schrijfvaardigheid --- 489.52 --- communicatie (leesbaarheid) --- hoger onderwijs --- leerkracht --- rapporteren --- Notuleren - Rapporteren --- Schrijven --- Leraren hoger onderwijs --- Teksten --- Onderwijs --- Evaluatie --- Onderwijsmethoden --- Verslagen --- Kwaliteit --- Leraar hoger onderwijs --- Tekst --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verslag --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Onderwijsmethode
Choose an application
Met de cursus 'schrijven met effect' leert u zo te schrijven dat uw teksten het gewenste effect hebben op de lezer. Dit effect kunt u bereiken door u bij het schrijven te verplaatsen in de positie van de lezer. U moet zich voortdurend realiseren dat uw teksten ook gelezen moeten worden. Lezers stellen bepaalde eisen aan een tekst. Ze willen de informatie helder, bondig, in een prettig leesbare stijl en goed gestructureerd gepresenteerd krijgen. Pas dan zullen ze zich aangesproken voelen en zal uw tekst zijn doel bereiken.De cursus biedt u voldoende leer- en oefenstof om geleidelijk een betere schrijfstijl te ontwikkelen. U krijgt vaardigheid in helder, levendig en beknopt schrijven. Bovendien leert u om een tekst vanaf het begin goed op te bouwen.Het cursusboek is bestemd voor iedereen die voor beroep of studie veel moet of zal moeten schrijven. Door de vele oefeningen (en het antwoordenkatern) is het boek bij uitstek geschikt voor zelfstudie.
803.93 --- 82.081 --- #SBIB:309H519 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:032.IO --- 82.081 Creatief schrijven --- Creatief schrijven --- 803.93 Nederlands. Nederlandse taalkunde --- Nederlands. Nederlandse taalkunde --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Schrijven --- Schriftelijke communicatie --- 808.1 --- communicatie --- schriftelijke communicatie --- schrijfvaardigheid --- stijl --- 025065.jpg --- Nederlands: stijl --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek --- #A9710A --- Communication (langue néerlandaise) Communicatie (Nederlandse taal) --- Ecriture Schrift --- Vocabulaire Woordenschat --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- #KVHA:Formuleren; Nederlands --- 499.5 --- communicatie (gez) --- schrijven --- Dutch language --- Stilistics --- Mass communications --- Nederlands --- HO (hoger onderwijs) --- zakentaal --- schrijfstijl --- Correspondentie --- Nederlandse stilistiek. --- Schriftelijke communicatie. --- Nederlands. --- Taalvaardigheid. --- Massacommunicatie --- Stilistiek --- Nederlandse taalkunde
Choose an application
Vanaf het middelbaar onderwijs komen de meer complexe aspecten van taal aan bod. De begeleiding van kinderen met leerproblemen vraagt dan om andere technieken en oefeningen. Dit boek helpt om die gevorderde taal aan te brengen op maat van de leerling. Het vormt een aanzet om wat veraf lijkt toch dichterbij te brengen. Therapeuten en begeleiders vinden er een aantal methodes en uitgewerkte oefeningen om voor deze leerlingen deuren te openen en hen duidelijk te maken dat taal geen struikelblok hoeft te zijn. 'Taal verderbij' is het resultaat van het jarenlange werken met kinderen en adolescenten met leerproblemen en de aangeboden werkwijze heeft zijn nut bewezen. Er zijn ook opdrachten voor de leerlingen beschikbaar.
Pedagogiek en onderwijskunde --- didactische theorieën. --- Secondary education --- schrijfvaardigheid --- leesvaardigheden --- Dutch language --- orthopedagogiek --- taalleerproblemen --- Didactic strategies --- SO (secundair onderwijs) --- Nederlands: didactiek --- lerarenopleiding --- didactische werkvormen --- #KVHB:Lezen --- #KVHB:Schrijven --- Tieners --- Lezen --- Leesstoornissen ; secundair onderwijs --- Schrijven --- Leerproblemen --- Secundair onderwijs --- Leesproblemen --- Dyslexie --- Schrijfproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Remediëring --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spel
Choose an application
Juridische teksten vormen sinds de oudheid de pijlers van de organisatie van onze samenleving. Goed geformuleerde, begrijpelijke en technisch correcte juridische teksten zijn dan ook cruciaal voor de goede werking van het gerecht. In dit boek komen de klassieke juridische tekstgenres aan bod. De auteurs halen de belangrijkste taalkundige kenmerken aan en geven tips om deze teksten zo toegankelijk mogelijk te maken. Elk tekstgenre wordt telkens geïllustreerd met voorbeelden. Na de algemene principes van goede teksten komen de meest voorkomende buitenprocedurele juridische teksten aan bod, zoals brieven, mails en ingebrekestellingen. Vervolgens passeren enkele belangrijke stukken uit de burgerlijke rechtspleging de revue: de dagvaarding en het verzoekschrift, de conclusie en het vonnis. Tot slot komen regelgevende teksten en contracten aan bod, met vooral aandacht voor Belgische regelgeving en algemene voorwaarden.Juridisch schrijven in de praktijk is in eerste instantie bedoeld voor rechtenstudenten, maar iedere jurist die zijn schrijfvaardigheid wil bijschaven, vindt er zeker nuttige tips in. Bron : http://www.acco.be
Nederlandse taal --- Juridisch taalgebruik. --- Rechtstaal. --- Law --- teksten schrijven --- schrijfvaardigheid --- terminologie --- rechtstaal --- Dutch language --- Legal composition --- Rédaction juridique --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- # BIBC : Academic collection --- 347.97 --- processtukken --- dagvaarding --- verzoekschrift --- vonnissen --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Juridisch schrijven; Nederlands --- arresten --- contracten --- wetgeving --- Taalgebruik ; recht --- taalkunde --- taal in de rechtspraak --- linguistique --- Schrijven --- Recht --- Rechtsterminologie --- Tekstschrijven --- Communicatieve vaardigheden --- Taal --- Geschreven taal --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie
Choose an application
Wie hogere studies aanvat, moet vroeg of laat op een "wetenschappelijke manier" schrijven. In scripties, bachelorpapers en masterproeven wordt van de student verwacht dat hij de kunst van het academisch schrijven beheerst. Dit boek wil tegemoet komen aan de steeds terugkerende vraag van veel studenten naar een concrete en praktische handleiding om beter academisch te leren schrijven. Het boek is volledig op de praktijk gericht, met authentieke voorbeelden en relevante oefeningen. Vooral de meest voorkomende fouten en problemen worden uitgebreid toegelicht en becommentarieerd. Onder meer de formulering van de onderzoeksvraag, de beschrijving van materiaal en methode, de wetenschappelijke stijl in al zijn aspecten komen uitgebreid aan bod. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit verschillende vakdomeinen, van sociologie over politieke wetenschappen, linguïstiek, biochemie en biotechnologie
Academisch Nederlands. --- Eindwerken. --- Nederlandse taal --- Scripties. --- Thesissen. --- Wetenschappelijke teksten --- Schrijfvaardigheid. --- Stijl. --- Nederlandse taal. --- Linguistics --- School management --- Teaching --- theses --- Science --- eindwerken schrijven --- schrijfvaardigheid --- Didactics of higher education --- Stilistics --- 800.6 --- 655 --- 001.818 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Academic collection --- 001 --- 001.8 --- 003 --- 007 --- 808 --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- onderzoek --- papers --- scripties --- verhandelingen --- 800.51 --- Nederlands, rapporteren --- 844.4 --- portfolio (ler) --- rapporteren --- academisch rapporteren --- communicatie, schriftelijk --- E090403.jpg --- Scripties --- schriftelijke communicatie --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- 800.6 Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Grafische industrie. Drukkerij. Uitgeverij. Boekhandel-- algemeen --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk werk --- Onderzoeksmethodologie --- Schrijven --- Communicatie --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- 007.2 --- Technical writing --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Algemeen 08 --- wetenschappelijk werk --- schriftelijke vaardigheden --- paper --- Schriftelijke communicatie --- Taaladvies --- Taalgebruik --- Scriptie --- Writers' workshops. --- Dutch language --- Study and teaching.
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|